torsdag 30 april 2009

Arbetet fortsätter

Det har gått lite trögt med dammen ett tag och annat har också kommit emellan. Nu är det dock hemmahelg som gäller. En del har dock hänt. Den så lovande pumpkammaren är kasserad. Den var för stor och ful och svår att dölja. Rotzonsfiltret är ännu inte klart. Flera krux har stoppat upp arbetet. Ett har varit hur lecakulorna skulle hållas kvar under vattenytan, de flyter ju. Senaste förslaget till lösning är tvättpåsar. Sådana som man lägger BH:ar i när de ska tvättas. Var på Jysk och köpte tio stycken sådana. Expediten undrade väl vad jag var för kinky typ. Jag förklarade inte och det var kanske lika bra. Sanningen är ju lika galen den.
Nåväl. Utloppet från filtret är också ett problem. Limningen funkade inte så nu har jag köpt glassilikon och hoppas mycket på det.
Det har ju varit varmt så växterna har tagit ordentlig fart liksom algtillväxten så ett mer effektivt filter är det verkligen hög tid för nu. Planen är att jobba med detta i helgen så kanske blir det några fler uppdateringar de närmsta dagarna. Ett moment är att få i mer sten i dammen. Jag har drivor liggande och nu måste de i vattnet.
Skräddare, grodor och fiskar tycks må väldigt bra i dammen. Några andra djur har jag inte sett om man inte räknar koltrastar som badar för det gör de mycket och ofta.
Så är läget. Just nu.

Inga kommentarer: