söndag 19 april 2009

Bäcken/vattenfallet klart

Stenröset/bergsknallen/fördröjningsdammen vad man nu vill kalla det börjar få rätt form. I dag provkörde vi fallet och det såg bra ut. Nu ska vi bara ha en pump till. Min tanke är att koppla den till en skimmer och på så sätt ha två separata system. Skimmersystemet behöver inte köras hela tiden utan bara i intervall.

Dessutom funderar jag kring syresättning av bottenregionen. Skimmersystemet kunde vara byggt så att det går att reglera flödet både till vattenfallet och till botten.

Dammduken räcker inte riktigt till till rotzonsfiltret och jag är inte nöjd. Det fungerar men är varken bra eller säkert. Det bästa är nog ända någon form av regnvattentunna. Det blir så många veck på dammduken att det blir otroligt svårt att få till kanten är jag rädd.

Det troligaste är nog att jag börjar om med rotzonsfiltret. Å andra sidan vill man ju få igång det så snabbt som möjligt. Det lär nog behövas när det blir varmare i vattnet.

Inga bilder i dag. De kommer senare i veckan. Jag är för trött. Jag jobbat till mörkrets inbrott flera dagar i veckan. Men det är det värt. Det är så kul.

Hägerjäveln har varit här och tagit en nyinköpt guldfisk. Alla andra klarade sig i Hägerskyddsrummet på en meters djup. Vi tror och hoppas att alerta fiskar och detta skydd ska räcka. Nät vill vi inte ha. Det förändrar hela karaktären på dammen. Trådar utmed kanterna är OK. De kan döjas i växtligheten tror vi.

Godnatt!
/Peter

Inga kommentarer: