lördag 4 april 2009

Så ska det bli

Ja. Då har jag äntligen lyckats komma över rätt lösenord till blogger som jag hade glömt så nu kan jag skriva lite mer än det här mobilbloggandet.

Dammen.
Den ska alltså bli djupare än tidigare. Huvudskälet är att hägern inte ska kunna gå och fiska i vattnet. Men det finns flera andra skäl. Här är de viktigaste.

1. Ett större djup ska göra att vattnet inte blir lika varmt som det tidigare har blivit, något som motverkar algtillväxt.
2. Större vattenvolym ger en stablilare biologisk miljö vilket också motverkar algtilväxt.
3. Vi kan plntera riktiga näckrosor som kräver lite djupare förhållanden.

Jag planerar för att dammen i färdigt skick ska vara en meter djup. Nu har det visat sig vara tuffare att gräva än jag tänkt så jag kämpar för att hålla fast vid den målsättningen. Botten ska vara sluttande mot ett mitt-schackt som i sin tur ska luta ner mot en "pump-grop" där pumpen ska dra in vattnet från bottnen. Jag har också en tanke om att gropen, som ska byggas av IKEA-backar (vi får se om det går) ska ha skjutluckor i toppen och i botten så att man kan välja om vattnet ska sugas in från botten eller om ytvattnet ska dras i (skimmer alltså).

Jag drar mig för bottenavlopp med utskärning av damduk i botten. Det är jag inte tillräckligt erfaren för ännu. Men jag hopps och tror att detta också ska funka bra.

Till detta ska det finnas ett rotzonsfilter med efterföljande bäck med en, kanske två små fördröjningsdamar. Som filtermedia tänker jag mig lite lavakross och mycket lecakulor och kanske lite grus, beroende på hur stort det blir. Mekanisk rening i form av filtermatta. Kanske zeolith om det går att få in så att det går att rengöra enkelt. Tankar kring det? Kommentera gärna, jag har fortfarande mycket att lära mig.

I Färdigt skick kommer damen enligt mina beräkningar att ha en volym på mellan sex och sju kubikmeter kristallklart vatten där fiskarna ska simma omkring mellan frodigt växande undervattensväxter. Gör de inte det, simmar mellan växterna alltså, blir jag besviken på dem. Det är ju det som ser så häftigt ut.

Nu har vi alltså grävt en del. Mer ska det grävas under veckan. Jag ska hålla bloggen uppdaterad.

/Peter

Inga kommentarer: