tisdag 21 april 2009

Tungt och trögt

Just nu går det trögt i dammarbetet. Tankarna kring rotzonsfiltret har lett till att jag köpt en 200 liters regnvattentunna på Harald Nyborg istället för veckhelvetet med den gamla dammduken. Det var en bra tanke.
Nu har jag borrat en massa hål i tunnan för att få vattnet att rinna ut. Men det funkade inte så bra eftersom jag inte tänkt klart kring hur vattnet ska transporteras till dammen. Så det var en dålig tanke.

Nu har jag en tunna på 200 liter utan fungerande utlopp samt en åtskillig mängd lecakulor som ska bli filter men jag når inte fram till slutresultat. Tanken nu är att dra ett rör hellre än en ström byggd med dammduk för att få snurr på detta. Filtret i sig byggs "Skippy-style" med min twist, lecakulor. Vi får se hur det blir.

Fiskarna mår dock bra och vattnet är kristallklart så ännu fungerar befintlig filtrering. Men vad händer när det blir varmare? Jag vill helst inte veta utan få igång filtret istället. Är det någon som vet var man kan få tag i genomföringsmaterial till 40mm avloppsrör? Jag går bet på det.

Kanske får jag tid och kommer ihåg att ta lite bilder på eländet i morgon så någon kan tycka synd om mig lite och någon annan komma med bra råd och hejarop.

Inga kommentarer: